24 juli: Leona är sig själv igen och önskelista dop

När jag skrev sist hade Leona som sagt varit grinig i flera dagar detta gick dock över precis efter mitt senaste inlägg efter att hon haft en "sovardag" och efter detta blev hon sig själv igen, så skönt. Nu känner jag igen min lilla glada tjej igen.

Vägde förövrigt den lilla tjockisen i tisdags och hon vägde 6100 gr på pricken men med tanke på hur mycket hon äter så är det inte så konstigt. Dock slog hon sovrekord natten mellan torsdag och fredag då hon sov 7 timmar i sträck utan att vakna. Men det var nog bara en tillfällighet för i natt har hon vaknat med 2-3 timmars mellanrum igen. Detta är för övrigt hennes matintervall även på dagtid det är bara på kvällarna som hon vill ha mat och/eller snutta på mig med ca 1 timmes mellanrum. Dock tycker jag att 1 timme är helt OK med tanke på att när hon var nyfödd ville ligga vid bröstet hela tiden på kvällarna (max 15 min mellan gångerna). I dag försökte jag även testa med flaska igen men det var verkligen ingen bra idé tyckte Leona som började skrika med en gång bara jag la flaskan mot hennes mun (får hon dåliga flashbacks tro efter förra gången då jag försökte betydligt längre och hon blev JÄTTELEDSEN). Aja får vänta en månad till eller så innan jag försöker igen, amningen går ju hur bra som helst så det finns ingen bra anledning att ge henne flaska egentligen.

Det är flera stycken som efterlyst önskelista till Leonas dop såhär kommer en i slumpmässig ordning:

1. Mobiler (inte telefoner alltså) gärna med Nalle Puh eller Pingu, och de får gärna sitta på en arm så att man kan hänga upp den tex ovanför spjälsängen.
2. Klassiska doppresenter såsom silversked, halsband mm
3. Leksaker även för större barn för hon växer väldigt fort. Det finns väldigt mycket kreativa leksaker för barn över 6 månader.
4. Presentkort (det behöver absolut inte vara på stora belopp, alla som varit mammalediga vet att man inte har speciellt gott om pengar)på tex Babyland, H&M, Name it, Polarn och Pyret och KappAhl
5. Babywatcher
6. Speldosa
7. Kläder (höst och vinter)  i storlek 68 och uppåt

Just nu sover lilltjejen i sin säng och jag måste väl passa på att hjälpa Micke att packa lite flyttlådor.


22 juli: Övertrött Leona och en småtrött mamma

De senaste dagarna har Leona knappt sovit på dagarna det har blivit 30 min här och där. Kanske 45 min om man har tur. Detta har lett till att hon blir ganska så gnällig (för att vara hon) eftersom hon mer eller mindre hela tiden blir lite övertrött och inte kan komma till ro. På nätterna sover hon fortfarande relativt bra eller det är som det alltid varit hon vill ha mat med 2-4 timmars mellanrum. Det där med att hon sov 6 timmar i sträck (jag skrev det nog för ca 3 veckor sedan) verkar ha varit en tillfällighet. Jag har också varit lite trött de senaste dagarna. Sen Leona föddes har ju jag varit oförskämt pigg men nu kan jag faktiskt känna mig lite trött då och då och i och med detta så har jag faktiskt känt ett par gånger att Åhhhh sluta gnäll nu unge annars blir jag galen. Men samtidigt är det skönt att veta att man inte är superwoman också för det var nästan så att jag ett tag undrade över om min otroliga energi och optimism nästan gått lite långt. Jag menar lite jobbigt ska det ju vara att ha en liten bebis.

I skrivande stund sover faktiskt Leona annars hade jag inte suttit här. Nu har hon sovit i hela 50 min (jippie). Micke som har semester är inte hemma men kommer förhoppningsvis om ett par timmar. När Leona väl är vaken kräver hon ganska mycket stimulans numera. Babygymmet är skoj en stund men sen vill hon inte ligga där längre. Det bästa hon vet är att sitta framåtvänd i famnen och antingen prata med någon eller att titta på allt som finns i rummet och helst ska man inte sitta still med henne utan gå runt. Sitter man still med henne så gillar hon att sitta i grensle över låret och hon sitter bra själv med lite stöd.

Just det det har jag glömt att berätta nu vänder sig lilltjejen från mage till rygg utan större problem. Visst hon har gjort det förr men nu gör hon det relativt lätt och på helt plant underlag.

Tyvärr kommer det antagligen att bli väldigt skralt men inlägg nu framöver eftersom vi ska flytta och bilder är det jobbigt att lägga upp eftersom denna dator ej kan läsa minneskorten från vår kamera. Nu måste jag se till att få lite gjort medan lillterroristen sover. 


20 juli: Mycket att stå i och återbesök hos BM

Jag insåg just att jag inte varit inne och skrivit här på nästan 2 veckor. Jag vet inte vad som händer med tiden, den bara försvinner. Just nu har vi visserligen mycket att göra inför flytt mm men i alla fall.
Leona bara växer och växer. Nu är hon ganska med i matchen och kräver därmed ganska mycket stimulans också. Dock tror jag att det blivit lite mycket för henne de närmaste dagarna då vi varit ute och gjort en massa saker, allt från Elins möhippa till träff med två andra mammor från vår föräldragrupp. I kväll har lillstrumpan helt klart varit övertrött och ganska så olycklig så i morgon under dagen ska vi bara vara hemma. Micke har även börjat sin semester så nu har Leona båda sina föräldrar hemma.
I dag var jag på återbesök hos min barnmorska. Allt såg väldigt bra ut. Blodtrycket var bra, blodvärdet likaså och i mitt underliv var allt "perfekt" enligt BM. Det var väldigt skoj att höra men jag hade inte förväntat mig annat då förlossningen gick så bra. Har dock precis varit ute på Frejas blogg och läst hennes senaste förlossningsberättelse (hennes 2:a barn) och det hade tydligen varit väldigt tufft trots att hennes förlossning med första barnet gick då väldigt bra. Så man vet aldrig jag kan nog inte förvänta mig att ha samma tur nästa gång.
Nej nu har min dotter vaknat så jag måste ta hand om henne!

8 juli: lata varma dagar

Just nu sover lillgrisen så jag passar på att sätta mig här och blogga lite. Var just inne och kollade statistik över denna blogg, ni är ca 10 st om dagen som läser min blogg. Wow, hehe en liten med tapper skara. Men som sagt jag bloggar mest för min egen skull för att det är skoj att kunna titta tillbaka sen när Leona blivit större. Jag tycker redan att det är väldigt skoj men min gravidblogg att titta i den och minnas tillbaka. För det är ganska konstigt även om man sitter här med sin bebis så har man ändå svårt att förstå att man varit gravid. Ja jag har nästan glömt bort hur det kändes. Dock får jag en påminnelse när mina tarmar hoppar till (har väldigt livliga tarmar, vissa människor har det) det första jag tänker då är OJ nu rör sig beb.....nej just det jag är inte gravid längre det är bara mina tarmar.

Vi är fortfarande husvakt familjen Larsson kommer hem på onsdag men i helgen ska vi åka till Silverdalen (min farmor och farfars landställe, dock är farfar död och farmor bor på ett ålderdomshem) och träffa min kusiner som också ska vara där med sina familjer (de har varsin karl och två barn var). Det ska verkligen bli supermysigt. Annars gör jag och Leona inte så mycket på dagarna. Jag upptäckte för 3 dagar sedan att de har massa roliga TV kanaler här tex Canal+ och Disney chanel, tur att jag inte visste det tidigare. De senaste dagarna har det blivit en del TV med andra ord. Leona tycker också om att titta på TV i synnerhet om det är en film med många fina färger tex Avatar som vi såg här om kvällen hon satt som förstenad och bara tittade på tv:n i typ 20 min.
Här har vi två tv nördar.

Ja jag vet att det är fint väder ute men det är faktiskt lite för varmt i synnerhet för Leona så det är rätt skönt att vara inne när det är som varmast på dagen då det är ganska svalt i Fam Larssons hus. Jag är ju dock ute och går lite grann på dagarna då hunden måste ut och vi med för den delen. Här har vi isbjörnen förresten han lägger sig på rygg när han vill gosa.


Oj nu har lillgrisen vaknat och måste underhållas. Ska bara lägga upp en söt bild som jag hittade. Leona älskar att sova ovanpå en speciellt på sin pappa.

3 juli: varma dagar, Lindas födelsedag och dyl

Det går så lång tid mellan inläggen att jag varje gång känner att jag har så mycket att skriva att jag inte vet var jag ska börja och ibland orkar jag inte skriva så mycket heller. I synnerhet har jag en massa fina bilder att visa upp. Så jag gör väl som tidigare gånger skriver detta inlägg efter de bilder som jag vill visa.

Som sagt i tisdags den 29/6 fyllde Linda (för er som inte vet vem hon är så är hon till vänster i bild) 24 år. Detta firade vi med picnic nere vid Rösjöbadet i Sollentuna. Vi tog en massa fina bilder och bortsett ifrån att jag ser vääääldigt knubbig ut (men vad fasen jag födde barn för 2 månader sen) så tycker jag väldigt mycket om dem.  Jo just det flickan till höger i bild är ingen mindre än Leonas blivande gudmor Riina.


Någonting var uppenbarligen väldigt roligt tyckte jag, kommer dock inte ihåg vad. Ingen postpartum depression här inte :).



Min älskade dotter och jag!


I torsdags var Leona och jag på BVC för 2 månaders kontroll som görs av en läkare. Allt såg väldigt bra ut och det lilla "knubbot" vägde då 5550 gr och var 58 cm lång. Som jag kanske nämt tidigare så är de flesta kläderna i storlek 56 nu för små för Leona hon har nu 62.



Leona är en väldigt glad liten tjej och hon ler nu spontant när man ler emot henne. Jag tyckte mig tom höra antydan till hennes första skratt i tisdags (29/6), så underbart. Men när vi försöker ta kort på henne när hon ler så ser hon bara allvarlig ut och stirra på den svarta aparaten som vi trycker upp i hennes ansikte. Här är i alla fall den bästa bilden vi har när hon nästan skrattar.



Som jag nämde i förra inlägget så är vi djur och husvakt åt familjen Larsson. Här har vi samojed hunden Nalle på bild. Visst är han söt? Ser ut nästan som en isbjörn. Dessutom är han väldigt snäll med Leona och slickar på henne när hon blir ledsen eller är gnällig.



Här är båda min älsklingar på uteplatsen till Micke föräldrars hus. Visst är de ganska lika dessutom?!


I dag var det som sagt väldigt varmt så lillskruttan fick ligga med rumpan bar på uteplatsen under sitt babygym, det var uppskattat.

Jag vet att jag kanske tjatar om det med Leona är verkligen det absolut bästa om hänt mig! Hon är så otroligt underbar. Visst jag kan bli lite trött på henne när hon har "gnällmarathon" men det är inte så ofta (senast i torsdags men iaf).

Jag ska försöka få till ett inlägg imorgon då Leona "fyller" 2 månader för en liten sammafattning av dessa månader. Men som sagt som småbarnsmamma har man inte tid i överflöd direkt!


RSS 2.0