v.20 och rutinultraljudet

Jaha då var man halvvägs då. Har äntligen fått mammabyxor på jobbet vilket är skönt då de andra verkligen sitter illa nu. Jag mår fortfarande fint och Albert(vi kallar bebisen det ibland) och magen växer så det knakar. Nu har jag tom en liten men ändå en kula på magen när jag ligger på rygg. Se bild här nedanför. Många säger ju att from v.18 tom v.30 någonting är den "bästa tiden i graviditeten" då man oftast mår bra men inte är så tung och klumpig ännu. Jag måste nog hittills hålla med om det, även om jag inte känner att jag alltid går runt och är "gravidlycklig" så mår jag bra, eller jag mår som vanligt (vilket iof för det mesta är bra).

I söndags (v.19) hände något häftigt på väg hem från mormor och morfar kände jag (vad jag tror var) första riktiga "sparken" från bebben. Det kittlade liksom till ungefär där jag brukar känna att den ligger. Det var så häftigt och kändes så annorlunda. Sen kände jag det igen i går fast denna gång var det mindre påtagligt. Jag låg i soffan bredvid Micke när det kittlade till i magen. Supermysigt!

I dag var vi på rutinultraljud (ni vet de ultraljudet alla gravida erbjuds att göra runt v.17-20). Det var väldigt häftigt. Lillbebisen dock vill inte riktigt vara med på bild men tillslut fick barnmorskan till det. Allt såg bra ut men hon hade lite svårt att exakt lokalisera moderkakan (men det är inte ovanligt eftersom livmodern fortfarande ligger på pass långt ner i buken). Jag frågade hur högt livmodern låg nu och hon sa i navelhöjd alltså vad jag trodde (det står i mina böcker som jag har). Något av det gulligaste under ultraljudet var när vi fick se bebisens fötter de var så söta och sen såg vi även att den drack av fostervattnet. Dock fick vi inte så mycket info som vi hade hoppats på och såklart så glömmer man att fråga eftersom man är lite nervös och "förtrollat" av barnet som rör sig där på skrämen. Vi båda tyckte att det kändes som om BM bara jobbade på rutin på något sätt. Något kön sa hon ingenting om och det kändes inte som om det var läge att fråga heller (dessutom ingår inte könsbestämning i rutinul). Men egentligen bryr jag mig inte om det så mycket huvudsaken är att lill parveln mår bra vilket den gjorde (jippie). Sen ska vi få komma tillbaka i v.25 (i januari alltså) för ett till ul för att vara med i något forskningsprojekt om fosters hjärtan och då ska de även passa på att kolla mer exakt var moderkakan ligger. Väldigt trevligt att få göra ett till ul. Ja just det nu höll jag på att glömma lite annan rolig fakta. Bebisens huvud (måttet mellan öronen) var 43 mm (vid förra ul var det bara 15 mm), bebisens längd var ca 19 cm mellan huvud och fotsula. Enl Ul (de mäter lårbenet på barnet) så är barnet beräknat att födas den 2/5 2010, men det är marginellt så jag kommer i fortsättningen ändå att räkna med 28/4. Vissa blir ju tillbaka flyttade eller framflyttade typ 2 veckor när de göra ul så 4 dagar är inte mycket alls vilket känns skönt att man inte varit helt ute och cyklat.

Nej nu ska jag snart ner i tvättstugan och laga mat det måste man göra också.  


Här är underverket!


Fingrar (peace) hehe


Magen utanpå


Ligger på rygg och drar in magen.


Kommentarer
Postat av: Riina

Sötaste bebben någonsin! Jag är inte partisk på något vis. Det ser dock ut som du har en alien i dig på bilden när du ligger på rygg..:)



Puss!

2009-12-03 @ 18:39:49
Postat av: Pius McMuffin

Pojke, flicka.. spillerill!

Vi vet ju vad det är nu -

Det är en hippie!

2009-12-03 @ 22:01:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0