Bloggen om Leona!

Nu avslutas denna blogg mer eller mindre då den handlar om graviditeten med Leona som nu är här. Hennes utveckling kan ni dock följa på http://sabinathompson.webblogg.se/livetmedleona. Det finns även en länk på bloggen.

Förlossningen (kort version)


Tisdagen den 4 maj kl.03.58 fick vi en liten flicka. Hon vägde 3355 gr och var 49 cm lång. Så med andra ord på eskalerade mina värkar efter det att jag skrev sist. Vi åkte in en gång vid 19.00 tiden den 3 maj men eftersom mina värkar kom tätt (3 st på 10 min) men jag var bara öppen 1 cm så vi fick åka hem. Väl hemma igen satte det i gång ordentligt och citodonen jag fick med mig hem för förlossningen hjälpte i princip ingenting. Kl. 20.00,precis när vi kommit hem igen gick slemproppen. Sen kämpade vi på hemma i 5 timmar, det var nog lite länge för OJ vad ont jag hade. Vid 00.30 sa jag till Micke att nu MÅSTE du ringa förlossningen igen för jag orkar inte med detta längre. Hade då nästan värkar i ett och hade även ont i pauserna i mellan värkarna. Vi fick komma in, jag var då öppen 5 cm och hade värkar med 2-3 min mellanrum. Kom in på ett rum fick testa lustgasen och OJOJ vad bra den var. Var smärtfri imellan värkarna och kunde verkligen slappna av då. 00.40 satte de skarpelektrod (för att kunna mäta hennes hjärtljud) p& aring; barnets huvud och då går ju även vattnet. Sen ändrade väkarna karaktär och blev som till krystvärkar nästan på en gång. Använde mig att lustgasen och försökte hålla emot. Sen kom barnmorskan in och sa OJ jag hör att du har krystvärkar (jag lät som en sjöko typ :P). Hon undersökte mig och jag var öppen 10 cm. Sen fick jag vänta några värkar till och fick ca kl. 03.40 börja krysta. Mina krystvärkar var väldigt effektiva och på ca 5 krystvärkar (hade långt imellan dem) kom hon ut exakt kl.03.58. Jag sprack ingenting och behövde inte sys trotts att det gick så pass fort (vi var 3h på förlossningen innan hon kom). Hon är världens finaste och vi är de lyckligaste på hela jorden!

Detta är ett snabbutkast av förlossningen mer kommer senare.

v.41: värkstart och fokusering!

Jaha v.41 MEN tidigt i morse med andra ord ca kl.4.30 satte lite värkarbete i gång här (jippie). Inga kraftiga saker att tala om men sammandragningarna som nu gör ont (som mensvärk) kommer med 5-15 min mellanrum ungefär. Det har varierat ganska mycket under dagen. Värkarna håller i sig i ca 10-20 sek vilket inte är så mycket att skryta med heller. Men som sagt det har varit såhär i princip sen det började och det har varken blivit glesare eller tätare mellan värkarna. Det kommer och går helt enkelt. Hade nog iof en paus mellan 7.00-8.15 (efter två alvedon och värmedyna) när jag sov lite, vilket var superskönt. Har även varit ute på en kortare promenad (typ 10-15 min men ändå). Micke skickade jag i väg till jobbet eftersom värkarna var så mesiga och det var nog bra eftersom allt har gått fin fint för mig här hemma och han kommer hem snart.

Eftersom jag är förstföderska förväntar jag mig dock inte att detta kommer gå speciellt fort (det har ju gått i singelfart hittills). Det kan ju faktiskt tom vara så att värkarna stannar av under ett dygn eller två för att sedan komma tillbaka så tyvärr är detta ingen bebisgaranti. Men såndan singelfart hoppas jag verkligen att vi slipper, dessutom eftersom jag haft förvärkar relativt regelbundet (de känns som värkarna nu fast svagare) i ca en vecka eller om det är mer. Men jag hoppas och tror att hon är här inom ett dygn.

Folk både sms och ringer mig, så har det även varit under hela helgen och det är jättetrevligt och kul att många är så engagerade, men jag känner ändå att jag behöver lite lugn och ro. I alla fall nu när det förhoppningsvis är i gång. Sms kan jag svara på (kanske är lite seg dock) men jag orkar nog inte hålla på och prata i telefon utan jag vill fokusera på det som händer och ladda upp inför det som komma skall. Jag lovar dyrt och heligt att komma med uppdateringar via sms till de närmaste och självklart hör jag av mig när lillan kommit ut. Så med andra ord ni behöver inte känna att ni måste hålla koll på mig utan jag uppdaterar er. Jag vet att ni är förväntansfulla och tro mig det är jag också och jag påpekar igen att det är gulligt att så många bryr sig så det är inte så att jag blir sur eller så men förvänta er inte att jag svarar i telefon just nu. Om det är superviktigt ring två eller tre gånger i rad alt lämna medelande så fattar jag vinken.

Jag kommer med uppdateringar under kvällen. Puss på er alla!

RSS 2.0