v.22: snart är det jul

"Dan före dan före dan före doppare dan", ja snart är det jul helt otroligt. För mig har jul varit en sån där målstolpe på något sätt i graviditeten eftersom jag tänkt mycket på hur stor mage jag kommer att ha då, hur jag kommer att må osv. Julen har varit någonslags mittpunkt för min graviditet och det är det ju i princip också efter som jag gått lite drygt halva tiden nu. Sen är det mycket att se fram emot: Ul den 22/1, min och mammas födelsedag 17 resp 18/2 och Mickes födelsedag den 23/3, sen är det inte långt kvar tills den lille rackaren förhoppningsvis kommer ut. Sen blir det ju en hel del täta besök hos min BM Réene också vilket ska bli spännande för hon kommer att mäta livmodern (Såkallat SF=symfysfondus mått) och lyssna på barnets hjärtljud. Läste förresten i en bok nyligen att from v.22 kallas barnet i min mage för barn inte för foster (men den medicinska termen är fortfarande foster). Gulligt tycker jag. En annan målstolpe som snart kommer att infinna sig är v.25 för då klarar sig de flesta barn om det skulle födas (om de inte har missbildningar).

Här är lite info om barnet i v.22: "Nu har barnet blivit ungefär 19cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 500g. Barnet har fått en dygnsrytm. Det både sover och är vaket. Barnets ytteröra är nu nästan fullt utvecklat och barnet kan börja höra ljud. De ljud som barnet främst hör är mammans röst, tarm och hjärtljud"

Jag skrev ju ett inlägg bara för några dagar sedan så det har inte hänt några större saker sen dess. Även om det på ett sätt är långt kvar tills barnet kommer så är det på ett annat sätt inte det. Bara se hur fort den här hösten har gått, det är helt otroligt. Den närmaste månaden har bara försvunnit känns det som. Jag och Micke har insett att vi snart på allvar måste börja titta efter en lämplig barnvagn. En vagn som vi båda gillar är Crescent Diva i svart och rött. Men först ska det provköras osv. Sen får vi se om det blir en ny eller begagnad.

Nej nu är det slut snackat jag ska i väg och handla julmat och träffa Elin och Alvina.


Kommentarer
Postat av: Pius

Åh ett litet barn...

Gulligt att den lille/a får kallas det nu!

Kommer ni över på södersidan något i jul?



Puss och klapp

2009-12-22 @ 17:03:44
Postat av: Pius

Menar ju för övrigt FRÅN södersidan.

Så långt får inte förvirringen ha gått än, får vi hoppas....

2009-12-23 @ 09:50:15
Postat av: Siri

Hej Sabina!

Jag hörde den glada nyheten av Elisa nu i julas, grattis!!! Så himla roligt att höra. Jag tror att du kommer att bli en helt fantastisk mamma, det märktes ju redan på dagis :) har du fortfarande planer på att bli barnmorska? Hoppas allt är bra med dig! Bamsestor kram! //Siri från dagis :)

2009-12-27 @ 22:19:31
Postat av: Sabina

Hej Siri! Vad skoj att höra ifrån dig. Tack för gratulationer och snälla ord. Jag vill fortfarande bli barnmorska ja. Vi får väl se när det blir. Jag är ju sjuksköterska så jag måste "bara" läsa på 1.5 år för att bli barnmorska. Hur har du det då? Vad gör du nu för tiden? Kram!

2009-12-28 @ 10:00:12
Postat av: Siri

Hej igen!

Jag har det bara bra, bor i Umeå och pluggar till ssk faktiskt! Börjar sista terminen nu så snart är vi kollegor :)

2010-01-04 @ 14:19:07
Postat av: Siri

Hej igen!

Med mig är det bara bra, jag bor i Umeå och pluggar till ssk faktiskt. Börjar sista terminen nu, så snart är vi kollegor :)

2010-01-04 @ 14:23:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0