v.23: Snart ett nytt år och nu kan man känna sparkarna utanpå.

Jaha då var julen förbi. Fast som min mammas kompis Birgit sa "julen är inte riktigt över för mig förrän nyår har varit" och så är det nog. Jag fick många fina julklappar bla en råsaftscentrifug och i går testade jag den för första gången genom att pressa granny smith äpplen i den åhhh det blev så gott. Superbra!

Som sagt i dag går bebben in i v.23 och magen växer så att det knakar (nya bilder kommer inom kort). Magen är betydligt mer putig nu än tidigare. Det går även att se den skillnaden som nu har blivit ännu större om man jämför bilderna från v. 20 med v.21. Det är verkligen supermysigt att det syns genom kläderna nu. Det känns dock lite konstigt att magen ska växa i antagligen hela 17 veckor till. Men som många säger så har magen vissa tillväxt perioder, det har jag iof redan lagt märke till. Mellan v.19 och v.21 hände det jättemycket som sagt. Helt plötsligt blev magen riktigt putig.

Såhär står det i gravid.se graviditetskalender om just v.23:
 "Ditt barn är ca 20cm långt mellan huvud och stjärt och vikten omkring 600g. För varje dag som går ser kroppen mer proportionerlig ut. Barnet börjar se ut som en fullgången bebis, men fortfarande kan man urskilja skelett och organ genom huden. Innerörats ben har hårdnat och då hörseln blivit skarpare kan barnet särskilja olika ljud, såväl inifrån som utanför din kropp. Tänk dig hur bullrig din kropp är. Magen bubblar, hjärtat bankar och blodet forsar. Ditt barn kommer att känna igen din röst på tonläge och rytm när det föds. Prata gärna med det så mycket du kan redan nu. Då forskning visat att barnet i magen lättare uppfattar djupa manliga röster än höga kvinnliga, är det lika viktigt att pappan pratar mycket med det ofödda barnet. Det kan mycket väl hända att du får en spark till svar och du stimulerar även nervsystemets utveckling."

Både jag och Micke pratar mycket med bebisen och längtar som tokar efter den. Jag drömde i går natt att den var här. Den var kanske 6 månader och såklart så var det en kille :P. Det var så mysigt när man drömmer såndant och då längtar man ju bara ännu mer (fast det är ju bra iof). För en vecka sen i v.22 så kände Micke för första gången sparkar utanpå min mage. Superhäftigt även om han bara kände lite grann. Jag tyckte dock att den verkligen levde rövare där inne men jag känner ju både utanpå och innuti. För det mesta är barnets sparkar/rörelser mysiga men ibland är det lite obehagligt faktiskt eller snarare det känns väldigt konstigt. Som jag tror att jag sagt förut det känns som om man har en alien i magen.

Nej nu måste jag städa och laga lite lunch.

Kommentarer
Postat av: Riina

Oh, vad spännande det låter! Hoppas den sparkar ordentligt på nyår (iaf så jag får känna, sen kan den lugna sig för din skull). Inte riktigt klokt att den snart är här, Maggi fick dra bort mig från bebiskläderna när vi var och handlade idag..:) Ses snart! Puss!

2009-12-28 @ 19:44:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0