v.16

Årets första snö faller utanför fönstret och i dag går jag in i v.16. Så här står det om v.16 i en av mina böcker som heter "gravid vecka för vecka": Barnet är ca 14 cm långt från huvud till fot och väger ca 100 gram. Livmodern är nu 2.5 gånger större än vad den var när du inte var gravid. Rörelserna hos barnet är fortfarande inte helt koodinerade eftersom nervsystemet fortfarande är under utveckling. Men fostret sprattlar runt i livmodern, vrider huvudet från sida till sida, rynkar pannan, öppnar och stänger munnen, knyter händerna och stoppar tummen i munnen lite då och då.

I morse när jag låg på rygg i sängen (var visseligen kissnödig) så kände jag livmodern väldigt tydligt. Jag tror att den slutar ca 3 cm under min navel. När man är kissnödig så lyfter urinblåsan upp livmodern lite grann det var nog därför jag kände den så tydligt. Micke kände också och han tyckte att det var mysigt. Jag har äntligen kommit på hur man lägger in bilder här så titta under v.13 så finns det en bild.

I går fick Micke sitt gesällbrev utdelat i blå hallen i stadshuset. Dessutom fick han en liten silvermedalj också (det bästa är stor silvermedalj) för yrkesskicklighet. Jag/vi var så stolta när vi såg honom ta emot den. Det som var lite extra skoj var att han var den enda av de 60 målarna som fick sitt gesällbrev den dagen som fick medalj.

Vägde mig i dag, hade gått upp lite mer än vad jag trott, å andra sidan har jag inte vägt mig sen ca v.12. Dessutom jag vet ju inte exakt vilken vikt jag startade på eftersom jag la på mig några kilo på semstern när pyret blev till. Hur som helst så har jag gått upp ca 6 kg, vilket inte är lite men inte så fasligt mycket heller. Jag har kunnat läsa mig till att det är fullt normalt att ha gått upp ca 5 kg i v.15. Så jag hoppas att vågen inte slutar på mer än + 15 kg. Men å andra sidan är detta ingen skönhetstävling. Jag kan inte låta bli att bli lite förbannand när man läser forumsinlägg på familjeliv.se (hänger mkt där som ni kanske vet) som lyder "är i v.16 och har gått upp 6 kg, det är så himla mycket. Hur får jag ett stopp på det här". MYCKET med 6 kg efter nästan halva gravidteten (Ok man brukar vanligtvis gå upp mer i slutet men iaf), är folk knäppa i huvudet eller? Jisses, det speglar ju bara hur samhället ser ut, att man ska vara så jäkla smal hela tiden tom när man väntar barn. Helt sinnessjukt ju och dessvärre blir man ju påverkad även om man inte vill. Det som är skönt iaf är att jag inte längre känner mig tjock. I början var det med handen på hjärtat lite jobbigt att se den "gamla" knubbmagen komma fram igen (som jag hade för ca 2 år sen) eftersom jag kämpat så hårt för att få bort den. Men eftersom min mage nu har börjat puta så känner jag mig inte knubbig längre utan gravid med lite hull (vilket man faktiskt får ha). Jag är inte alls så sugen på godis och sånt men jag unnar mig lite andra saker, tex en skiva vittbröd (mamma få inte slag nu :P) ibland, inte varje dag, för att jag tycker att det är såååå gott just nu. Hur som haver jag jagar inte kolhydrater längre men använder fortfarande i stor uttsträckning fullkornsprodukter eftersom jag är van vid det.

Ojoj vad långt detta blev och hälften handlar om vikt (lite sorligt kanske men,men). Huvudsaken är att lillbebisen mår bra vilket jag tror att den gör. Nu ska jag försöka mig på att lägga in en bild här. Det är en bild som visar hur stort barnet och livmodern är i v.16.

                     



Kommentarer
Postat av: Pius McMuffin

Yay bilder!

Bästa magen i världshistorien!!!

Puss!

2009-11-06 @ 10:44:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0