v.40: tjockisbebis och nedräkning

Jaha sista veckan innan BF. Samtidigt som gravidteten gått fort så har den även gått långsamt då redan när man plussar vill träffa sin lilla bebis med en gång. Fast nu har det blivit så självklart att vara gravid. Som Elin sa "ja nu har jag ju vant mig vid att du har den där magen, det kommer bli konstigt sen när du inte har den längre". Ska kanske tillägga också att jag och Elin ses ca 2 gånger i veckan så hon ser mig rätt ofta. Sen så är det ju så att jag har mått bra i princip hela tiden och allt som allt så måste jag ändå säga att jag verkligen gillar att vara gravid. Jag nästintill älskar det. Hittills tycker jag att veckorna 30-35 nästan varit de bästa. Magen syns verkligen då och är rund och fin och jag har mådde jättebra. Många tycker att runt v 25 är bäst men det beror nog på att många blir större om magen än vad är och i synnerhet i efter v. 30. Jag mår fortfarande fint men den "lilla tjockisen" där inne har verkligen växt den senste veckan (tror jag). Det känns att det verkligen är trångt för henne där inne och man känner mig rätt fullproppad på något sätt. Detta är på ett helt annat sätt än för bara dryga veckan sedan. Trotts att det är trångt där inne är hon vissa dagar helt tokig. Snurrar runt och putar på mig och på sin pappa som skiner upp varenda gång han känner henne. Att bero på pappa Micke så fick han "beröm" av min moster i går när vi var hos mormor och firade hennes 79 års dag. Min moster tyckte att Micke var så gullig eftersom han klappade på min mage så mycket. Jag vet ju att han gör det men man lyser ändå upp inombords när någon annan också ser det och uppskattar det.

Förvärkar har jag fortfarande i går riktigt många ungefär en i timmen. Men inte händer det mycket för det. Vissa nätter sover jag så otroligt dåligt, vaknar hela tiden och måste vända mig och vaknar även ibland av förvärkarna. Det som förvirrar mig och säkert många andra är ju begreppet förvärkar och sammandragningar. Vad är det för skillnad? Jag vet faktiskt inte. Jag tror att det i princip är samma sak men mot slutet av graviditeten säger man förvärkar. För mig har det varit så också att sammandragningarna (livmodern blir stenhård) gör inte det minsta ont det är bara lite obehagligt men förvärkarna (som jag kallar de sammandragningar jag haft nu i ca 2 veckors tid) gör faktiskt lite ont ibland. Det känns som att ha lätt mensvärk. Många barmorskor säger ju att även de riktiga värkarna känns som menssmärtor fast gånger xxxx.

Aja såklart så vill man att lilla gumman ska titta ut helst NU. Jag är inte nervös men man går ju och känner efter så mycket, kollar i toan när man kissat om slemproppen kanske gått (det gör den inte innan på alla iof), vill att vattnet ska gå när jag står i duschen osv. Lite små paranoid är man kanske. Men det är ju bättre än att gå runt och vara nervös och inte våga sig hemifrån. Men jag har som sagt satt mitt sikte på 8 maj (vet inte varför just 8:e men det känns som en bra dag) så två veckor till mina vänner. I värsta fall 3 veckor (ve och fasa). Men om max tre veckor kommer hon så det så för då blir jag igångsatt om hon inte vill titta ut innan det! Men som sagt 28 april är också en bra dag (det är den dagen jag räknat ut efter min senaste mens) det är i övermorgon så HIT ME WITH IT, JAG ÄR REDO!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0