27 maj: picnic på söder med Linda

I dag har Leona åkt pendeltåg samt buss för första gången i sitt liv. Det gick bra och lillskruttan skötte sig fint. Jag blev även glatt överraskad över hur hjälpsamma de flesta är när man kommer med barnvagn, de håller upp dörrar mm. Anledningen till pendeltågsåkandet var att vi skulle träffa Linda i Fatbursparken på söder och ha picnic. Tanken var också att Freja och Vega (Lindas guddotter) skulle komma också men Freja som är gravid i v. 34 var tvungen att stanna hemma då hon fortfarande besväras av graviditetsillamående och kräkningar (stackarn). Jag är SÅ tacksam över att jag i princip slapp det, mådde ju bara illa i ca 2 veckor mellan v.7 och 9 och kräktes ju inte. Min första graviditetsspyor la jag under värkarbetet. Hur som haver så hade jag och Linda en toppen fin dag med växlande molnighet och en Leona som sov nästan hela tiden i vagnen och i Lindas famn. Här är lite bilder från dagen.


Leona sover gott hos Linda.




Väl hemma igen. Mmmmm....gott att suga på handen.

När jag och lillgrisen kom hem hade pappa Micke lagat mat och det var inte helt fel när man är lite lagom hungrig efter en dag i solen.

26 maj: BVC besök och amning.

Ojoj nu har jag inte skrivit på en vecka. Jag förstår inte vad tiden tar vägen. Eller jo, hehe till Leona. Lilla fröken är betydligt mer vaken nu än för bara en vecka sen. De senaste dagarna har hon "hållit låda" här, i alla fall på kvällstid. Dessutom är hon väldigt hungrig på kvällarna och vill äta nästan hela tiden. Dock tror jag att jag har lite lite mjök åt henne då eftersom hon vill äta så otroligt frekvent (ca två gånger i timmen). I dag har vi därför för första gången flaskmatat henne. Det gick jättebra och första omgången var det med mjölk som jag pumpat ur i går (vi köpte nämligen en enkel bröstpump i går) men andra och tredje gången var det med baby semp (ersättning). Hon åt ganska mycket faktiskt, totalt 90 ml på kanske drygt 2 timmar. Men nu när vi vet att det fungerar så ska vi inte ge henne flaska på ett tag eftersom det kan påverka amningen negativt. Under kvällen i dag har jag även pumpat för att stimulera mjölkproduktionen. Jag tycker dock faktiskt att hon varit lugnare i kväll och verkat mer tillfreds. Jag antar att det är ett tecken på att jag har lite för lite mjölk åt henne kvällstid och det är därför som hon varit lite gnällig de senaste dagarna. Men jag får amma på så att det produceras mer mjölk antar jag. Blir lite rädd för att behöva ge henne flaska för det vill jag ju inte behöva göra på regelbunden basis.

I övrigt flyter allt på väldigt bra. Vi var hos Maggan på BVC i dag och fick reda på följande:
Vikt (hehe, Leonas alltså): 4090 gr (+280 gr på en vecka om jag inte minns fel)
Längd: 52.5 cm
Huvudomfång: 36 cm (när hon föddes var det 34 cm)

När Leona låg på skötbordet inne hos Maggan i dag så drog Leona på läpparna när Maggan pratade med henne, då sa Maggan: "Oj titta, såg du? Hon log nästan åt mig". Jag blev sken upp och kände mig helt varm i kroppen. Till saken hör (vilket jag även sa till Maggan) är att hon lett lite halvt två gånger åt Micke de senaste två dagarna. Jag har inte sett så mycket till leende dock men däremot tittar hon väldigt mycket och nu kan hon fästa blicken och följa med blicken relativt bra i alla fall. Lite "fiskögon" är det fortfarande dock. Även om hon varit lite gnällig här några kvällar så är hon fortfarande väldigt snäll. Sover gör hon bra på nätterna vaknar ca var tredje timme och vill ha mat och det är ju helt OK. Får jag sova tre timmar i sträck så fungerar allt bra. Christian var här i går och konstaterade att vi såg pigga ut för att vara småbarnsföräldrar, vilket var skoj att höra (även om man är lite trött i alla fall).

Här är ett par bilder jag tycker är söta. Den första är tagen i går kväll tror jag när Micke och Leona slumrade lite i soffan. De är så söta! Leona älskar att ligga på Mickes bröst.

På mitt bröst kommer hon inte riktigt till ro och jag läste i en broschyr att det kan vara för att mamman luktar mjölk och det kan trigga i gång dem när de egentligen är bara är trötta.

Denna bild är tagen i dag när hon ligger i soffan. Hehe lite rolig min där!

19 maj: första besöket på BVC

Ja som rubriken lyder så har vi varit hos Maggan på BVC i dag. Allt såg super ut och lillräkan har gått upp nästan 400 gr på en vecka till 3810 gr. Växt på längden har hon gjort också och är nu 52 cm lång. Jag visste att hon hade gått upp i vikt eftersom hon börjat "odla" lite valkar här och där men det var skönt att få det bekräftat.

Maj är en helt underbar månad (min favorit) men nu är det nästan lite väl varmt (jag vet att man inte bör klaga men iaf). Jag svettades kopiöst när jag skulle gå hem från BVC uppför dessa nedrans branta backar till Tullingeberg. Men det är bara att kämpa på, jag måste se till att få tillbaka min kondis någon gång (den har konstigt nog gömt sig någonstans :P). Jag vill inte ens tänka på hur illa det skulle vara om jag inte varit ute och gått så pass mycket som jag gjorde under graviditeten (OK, de två-tre sista veckorna var jag lite slö jag erkänner).

I dag har även Riina och hennes mor varit här och hälsat på en kortis. Riinas mor (även kallad Ninnu) hade virkat ett väldigt fint lapptäcke till Leona. Helt perfekt eftersom vi bara har en babyfilt. Tyvärr så sov lillstumpan nästan hela tiden när de var här (typiskt). Numera är hon faktiskt vaken rätt så mycket det är i alla fall väldigt stor skillnad emot hur det var för bara en vecka sedan. I natt sov hon också bra (var lite orolig där ett tag eftersom hon var så superpigg i går kväll). Summa sumarum så njuter vi av tillvaron och jag är så oerhört glad över vår fantastiskt fina lilla flicka.

18 maj: Leona fyller 14 dagar och Mickes sista dag hemma

I morgon börjar Micke att jobba igen efter två veckors ledighet. Jag vet att jag och Leona kommer att klara oss fint ändå men det är klart att vi kommer att känna oss lite ensamma utan pappa Micke. Fast värst är det nog för Micke som måste vara på jobbet istället för med oss.

De senaste dagarna har det blivit lite promenader då det varit så fint väder, nästan lite väl varmt om du frågar mig. I lördags innan Elins 25 års kalas var vi i Hågelby parken i Tumba och njöt av solen. Vi tog en hel del fina kort men jag valde ut ett eftersom det tar sådan tid annars.

Leona sov gott i vagnen hela tiden. Innan vi åkte till Elin och Danne var jag tvungen att amma i bilen och det var inte svalt kan jag säga eftersom AC:n inte fungerar någevidare på tomgång. Men allt går ju, man ska egentligen inte klaga på fint väder. Efter detta åkte vi som sagt till för att fira Elin. Vi kom kl. 14 och blev kvar till ca 22. Det var skoj, Leonas första fest eller det var väl mer av en mottagning men i alla fall.

I går kväll badade Leona med Micke, det gillar hon. Men hon tenderar att tröttna efter en lite stund dock.


Sen blev det mys i soffan och lillskruttan är riktigt duktig på att hålla upp huvudet.

Dessutom så tittar hon väldigt nyfiket på saker och ting lite då och då. Hon har börjat att följa föremål med blicken men det är fortfarande lite svårt och ibland ser man inte alls vad hon tittar på.

I dag har vi varit borta vid vårt radhus och spatserat, det är så mysigt där borta. Jag längtar tills vi flyttar dit den sista juli. Efter att vi kom hem från promenaden var Leona vaken nästan konstant i ca 4 timmar. Däremot börjar vi märka av att hon har humör nu. För den sista timmen var hon övertrött och faktiskt lite gnällig (något hon inte har varit hittills) så det är väl nu utmaningen börjar. Jag hoppas dock att hon fortsätter att sova bra på nätterna för lite kinkighet på dagarna det kan man ju ta det är värre nattetid. Aldeles nyss vaknade hon till och skrek rakt ut och jag gick ut från datorn för att kolla vad som hände för det har hon aldrig gjort. När hon vaknar brukar hon gny lite bara. Nu var det som om man hade stuckit en nål i henne eller nått. Men så fort Micke tagit upp henne och lagt henne på bröstet tystande hon och somnade om. Jag antar att allt eftersom hon blir mer vaken och medveten om omvärlden så ökar också henne behov tex av närhet och det kan man ju inte neka henne. Ja vi får se vad som händer. Jag hoppas att hon sover ordentligt i natt.

Jag tänkte avsluta med den här bilden som Mickis tog på oss för en vecka sedan.


17 maj: promenad i solen

Ja även om man är mammaledig så hinner man ändå inte blogga. Kanske inte så konstigt egentligen då man prioriterar sitt lilla gryn framför allt annat just nu. Har en massa bilder som jag egentligen skulle vilja lägga upp här men det tar 100 år. Vi ska fixa till datorerna när vi har flyttat för det här fungerar ju inte.

I dag har Micke varit i väg och besiktigat bilen som gick igenom utan anmärkning vilket var väldigt skönt. Under tiden var ute och gick med Leona i vårsolen. Det blev faktiskt rätt så varmt i synnerhet på vägen hem där det i princip bara är uppför. Men det är bra träning måste försöka bygga upp lite kondis igen. Det jag i alla fall kan glädjas åt är att alla graviditetskilon är borta (10 kg). Men som jag tidigare nämt så var jag ju "semesterplufsig" när jag blev gravid så mer kilon ska det bli fast på relativt lång sikt. Efter att Micke kom hem från besiktningen har vi suttit på balkongen med Leona och sippat på lite öl (dock inget supande det kan jag lova). Det är så härligt att få smaka lite i alla fall. Mums! Egentligen så tycker jag överlag att det är rätt skönt att inte vara gravid längre även om jag verkligen tyckte om det så är det skönt att "vara sig själv" igen. Till exempel är det väldigt bra att kunna böja sig dubbel igen och att ligga på mage och sova är UNDERBART!

Dessa bilder tog jag för ca 10 min sen (med lilla kameran). Om ni undrar vad Micke gör så försöker han fila Leonas naglar (då hon river sig hela tiden)








13 maj

Nej nu får mamma ta över skrivande jag ville bara vara med i början och sätta min prägel på denna blogg.

Jaha nu sitter man här och bebisbloggar istället för gravidbloggar, helt otroligt att det man väntat på i 9 månader äntligen är här. Det blev ett hopp på ett par dagar nu men det är bara för att det känns som om jag aldrig kommer hinna i kapp annars. Det som är det kråliga är bilderna. Den dator som vi har som är bra (en laptop) har fel på nätverkskortet (troligen) och går inte att koppla upp på internet och den här dator som vi har internet kopplat till är så seg att den inte går att hantera bilderna i ordentligt. Dessutom har den ingen läsar för minneskortet från kamran. Men andra ord måste jag först lägga in bilderna på den andra datorn, göra dem mindre, lägga över på ett USB-minne och sen över på denna dator. Det tar sin lilla tid. Så bilder från dagen kommer senare.

I dag har vi varit på babyland och shoppat lite. Bland annat en sån där babybok i stil med "mitt första år" fast denna är bamse. Sen har vi även investerat i en amningskudde vilket är super. Lägger man den rätt så kan man ha två fria händer och samtidigt amma. Fast oftast håller man ju ändå i sin bebis på ett eller annat sätt då det är mysigt. När vi kom hem från babyland så kom Maria och hennes mamma Kerstin förbi. För er som inte vet vilka det är så är Maria och jag barndomvänner och Kerstin och min mamma är vänninor. De tyckte såklart att lillskruttan var supersöt och vi i fick en jättefin rödrandig klänning med solhatt till av dem. Sen har vi vanlig ordning städat lite och passat på att hångla medan lillgrynet sov. Det är så mysigt att hångla det var ju så länge sedan man bara gjorde det. Det känns som om man är yngre än någonsin fast man samtidigt är föräldrar (skumt men mycket härligt). Ja för även om det för många är så att man tappar allt vad sexuell spänning och lust när man just fått barn så är det konstigt nog inte så för oss. Vilket jag tycker är väldigt mysigt och trevligt. Dock bör man ju inte ha sex de första 6 veckorna efter förlossningen men gosa kan man ju göra så mycket man vill.

Sen är det kanske någon som undrar: "får ni sova om nätterna?" och svaret är JA. Lillräkan ska ha mat var 3:e timme så då är jag uppe och matar henne. Gillar inte att ligga och amma så jag sitter upp. Det ska bli väldigt intressant att testa amningskudden i natt det är nog kanon. Sen blir det väl ett par blöjbyten per natt i samband med amingen. Därmellan sover hon som en stock. Totalt har vi sovit mellan 6-8 h per natt fast då bara 3 timmar i sträck. Men jag är inte alls trött. Läste i en bok i går att ammande kvinnor sover på ett speciellt sätt, när de väl sover så sover de väldigt effektivt. Jag kan tänka mig det för i vanliga fall skulle man ju bli helt död av att vakna var 3:e timme och vara vaken i ca 15-30 min och sen somna om. Sen är Leona så snäll också så hon skriker inte alls mycket mer gnyr eller skriker bara lite grann så pappa Micke får sova ostört vilket är super eftersom han börjar jobba snart igen (på onsdag).

Det Leona däremot inte gillar det är att åka bilbarnstol i dag var hon riktigt olycklig i bilen ett par gånger. Den första gången lyckades jag dock trösta henne genom att klappa på hennes händer och huvuvd samt prata lugnt med henne. Det var så häftigt för det fungerade verkligen. Hon blev lugn och jag fylldes av en känsla av välbehag, JA, jag kan trösta mitt barn (med annat än bara tutte).

Om jag inte sätter stopp nu som kommer detta inlägg bli hur långt som helst så jag får berätta vidare i morgon eller så.

Bilder


Pappa älskar mig!


Zzzzzzz......i min egna säng!

10 maj

Måndag igen. För en vecka sedan satte mammas värkar i gång och nu en vecka senare är jag här. Skumt egentligen! I dag var det riktigt lajbans för Johan, Janina och Vilda var här i dag. Vilda är nästan exakt 10 veckor äldre än mig och som ni ser så händer det mycket på dryga två månader.




Nej vi fäktas inte här vi är bara bebisar och gillar inte at ligga still. Varken Vilda och i synnerhet inte jag var inte medvetna om varandra tyvärr men jag tror att vi kommer att leka bra sen.

9 maj

I dag var Elin, Danne och Alvina här på besök och det togs en massa kort. Här är några av dem.







Hela tiden som dem var här så sov jag. Efter att de gått upptäckte mamma följade på sin tröja


Japp, min "navel" eller snarare resterna av sista biten på min navelsträng. Det var bra för det blödde ingenting när den trillade av och det gjorde inte ont heller. Sen så fick mamma och pappa för sig att de skulle gå hem till farmor och farfar med mig. Mamma var lite klantig och lämnade kameran hemma tyvärr så det blir inga bilder på det men jag sov som en stock hela promenden och hela tiden hos farmor och farfar. Alla ville hålla i mig när vi var där både farmor, farfar, faster och farbror Niclas och även pappa. Pappa tycker att jag är så fin så han har svårt att hålla sig i från mig men det tycker jag bara är mysigt.

8 maj

I dag har jag haft en massa besök. Först kom Pia och Thomas och de hade till mammas och pappas förtjusning förutom fina presenter till mig köpt ett fint rödvin. Mamma lyckades även fånga mig och Pia i ett väldigt fint ögonblick.



Senare fram emot kvällen kom det två gäster till, Linda och Hägge. När de var på besök så sov jag i princip hela tiden.



Däremot när de hade gått hade jag min första längre vakna period. Jag låg och tittade mycket på mamma och pappa och när jag låg på mage så började lyckades jag lyfta lite på huvudet.

7 maj

I dag var morfar här på besök (bilder kommer senare). Han och Nina (morfars fru) ska åka bort i morgon och blir borta en vecka men morfar ville träffa mig först. När morfar kom blev det fest. Mamma fick smaka sitt första lilla glas röd vin på mycket länge och det bjöds även på Patanegraskinka som mamma inte kunde motstå i affären trotts att den kostade 90 kr/hg. Men det var det värt tydligen :).

Senare på kvällen passade mamma och pappa på att mysa med mig.



6 maj 2010

Andra dagen hemma fick vi flera besök. Först kom Riina och det var mysigt.

Sen kom min morbror Adrian och min senila mormor Anna Karin de hade en fin blomma med sig som mormor inte kom ihåg vad den hette eller om den skulle planteras utomhus. Hur som helst blev jag glad ändå.







Hemma!

Vi kom hem den 5 maj ca kl. 12.30. Att komma hem var som sagt väldigt härligt för oss alla tre. När faster gått så gick mamma och pappa ut på en kort promenad bort till lokala livsmedelsbutiken Handlarn. För att jag inte skulle frysa så fick jag ha en fin overall på mig.

När jag skulle åka vagn första gången så tyckte jag inte att det var skoj och skrek så mamma fick bära mig första biten. När jag somnat la hon ner mig i vagnen och då var jag nöjd.


Senare den kvällen kom pappas familj på besök dvs farmor Carina, farfar Christer, farbror Johan, farbror Niclas och gammelfarmor Eila. Alla ville hålla i mig och jag sov sött i alla famnar.

Sen när besökarna väl gått så vaknade jag till och ville inte sova sen. Det var inte så att jag gallskrek men ville inte ligga själv, inte ha mat och inte sova. Så mamma sov inte så mycket första natten hemma men det tyckte hon inte gjorde något hon var så glad att hon hade mig. Sen tycker mamma inte om att amma mig liggandes utan vill sitta upp och det gör att hon inte sover och ammar samtidigt men det tycker jag är bra för då har hon koll på mig :).

På BB

På BB var både jag och mamma och pappa väldigt trötta. Mamma och pappa hade dock inte lika lätta för att sova som jag. Min första dag sov jag som sagt mest men vaknade till lite då och då.

Var inte så intresserad av mat då men låg lite vid mammas bröst och åt några gånger. Jag gillade inte alls att ligga på skötbordet och vid första blöjbytet skrek jag rakt ut.

På kvällen fick jag hemsk nästäppa och mamma och pappa tyckte att jag lät som en gris. Av nattbarnmorskan fick jag lite Nezeril och då blev det bättre. Sen sov jag emellan mamma och pappa på en liten madrass och jag tror att vi sov ganska bra alla tre. Andra dagen på BB var det dags för hemgång. Jag blev undersökt av en barnläkare som tyckte att jag var en fin och stark tjej. De tog en vikt också och jag hade gått ner nästan 100 gr eftersom jag vägde 3260 gr, men detta gör alla små bebisar innan bröstmjölken runnit till så att det blir mer mat. Att åka bil första gången var intressant och pappa körde väldigt försiktigt. Här är jag i min bilbarnstol.

När vi kommit hem så kom min faster Christine och tittade på mig. Hon tyckte att jag var väldigt söt. Vi alla tre nöjt av att vara hemma.

Mitt livs första ögonblick

Världen utanför mammas mage är så bullrig och ljus, vart har jag hamnat. Får komma upp på mammas och sedan pappas bröst och känna deras värme och kärlek. Först skriker jag lite förskräckt och när barnmorskan kommer med den där sprutan med K-vitamin så gör det lite ont och jag blir olycklig i en stund. Men se lägger sig lugnet igen.

Min vikt: 3355 gr
Min längd: 49 cm



Välkommen till världen Leona!


RSS 2.0