23 November: jobba i morgon och nya bekantskaper

Ihhhh i morgon natt ska jag jobba för första gången på drygt 8 månader :S. Det ska bli väldigt skoj men jag hoppas att vi får en relativt lugn natt så att jag åtminstone hinna pumpa bröset en gång. Eller rättare sagt bröstet för jag har i princip ingen mjölk i vänster bröst längre. I det högra finns det inte heller så jättemycket, det räcker dock till några mellanmål för Leona under en dag. Vi får se hur länge till jag ammar, jag har som mål till års skiftet men om det sinar tidigare så får det bli så (eller om jag inte orkar hålla på och pumpa under de 8 nattpass som jag ska jobba under november och december).

I dag har jag och Leona varit i Skärholmen C och shoppat lite samt träffat en mamma från en forumgrupp som vi varit med i på familjeliv.se. Mamman heter Therese och hennes son Albin. Albin är 2 veckor yngre än Leona och en riktigt sötnos. Han var en sån där glad och social unge, jag fattade verkligen tycke för både Albin och hans mamma. Förhoppningsvis kommer vi att upprätta en kontakt.

Jag kom precis undefunn med att jag inte bloggat på en vecka, det beror på att vi hade fullt upp förra veckan. Sen har jag glömt bort att berätta om att vi även börjat umgås med en till mamma från föräldragruppen och hennes två tvillingar David och Julia. Vi har varit ute och gått några gånger samt fikat. Silvia och Victor brukar också vara med. Med andra ord så blir vi en lite grupp bestående av 3 mammor och 4 bebisar.

Här är Leona och söta lilla Julia


I söndags var min mormor, morfar, moster, mosters make, mamma, mammas sambo Johnny och Leonas "moster" Ella här. Det var väldigt trevligt och Ella lekte en hel del med Leona.

Här är Leona på sin "fårarri" som min mosters man kom på att vi kan kalla den :)

Tänk vad Leona växer fort, tiden bara försvinner. Vår älskade lilla tjej blir snart 7 månader.

15 november: Avslutning babysim och mamma har varit ute på äventyr

För en vecka sen var det avslutning på babysimmet. Lite tråkigt eftersom Leona älskar det men vi ska gå på fortsättningskurs i januari. Det Leona gillar mest med simmet är när hon får simma "själv" i en liten badring. Hon tar sig faktiskt fram själv och är hur söt som helst.

Här ser hon nästan galen ut.

Ihhhh det är så skoj med jetstrålen


Babysimmet börjar varje gång med att vi står i ring och sjunger "åååå skruttenluttenli skruttenluttenli vad heter du......."

Jag har fler bilder från simmet som kommer sen när jag fått in dem i datorn. Som sagt jag kommer att sakna att gå på babysimmet men vi ska ju snart gå fortsättningskurs. Dock är det svindyrt 1250 kr för 6 gånger. Det svider i mammaplånboken men det är det värt. Dessutom har vi en jättebra simlärare som verkligen älskar bebisar och det är super trevligt.

Hur gick det då på kryssningen som jag var på i helgen? Det var väldigt skoj och självklart så saknade jag Leona men det gick faktiskt väldigt bra. När jag kom tillbaka kändes det som om jag inte varit borta. Leona hade haft det väldigt bra med sin pappa och jag tycker att det är väldigt bra att de får egentid ihop.

I går var det ju farsdag och Mickes första farsdag så han fick en tröja av Leona (läs mig) och sen var jag och Leona och hälsade på min pappa (Leonas morfar) på Hälsomässan. Företaget pappa jobbar för hade en monter där. Det var skoj att vara på mässa och Leona var jättesnäll som alltid.

I dag ska jag och några andra mammor från föräldragruppen gå på Öppna förskolan. Silvia och Victor ska såklart med. Vi fyra har blivit lite av två "radarpar" vilket är superskoj. Leona gillar Victor och jag gillar Silvia bättre kan det inte bli.

11 november: Leona är riktigt obstinat

Haha...ojoj vad vår lilla tjej är obstinat. När vi ska försöka mata henne så börjar hon ibland tokgnälla för att hon inte får äta själv dvs kladda över hela barnstolen och sig själv. Låter vi henne "äta själv" så gapar hon fint när skeden kommer men om vi nekar henne blir hon jättesur. Men som många säger barn ska få kladda för att lära sig att äta. Lite kan hon faktiskt äta själv även om det mesta kommer utanför. Hon tar tag i skeden och för den till munnen men hon har svårt att få rätt vinkel på skeden så att hon får i sig maten.

Över huvudtaget så blir hon mer och mer envis men det är på de flesta sätt bara roligt. Jag menar hon har ju två väldigt viljestarka föräldrar så jag är inte förvånad. Dock tror jag att hon är mer lik Micke i tempramentet ändå (det har jag nog sagt förut) nämligen relativt tålmodig, inte så explosiv i sitt humör och lite småvild (Micke var ett litet vilddjur när han var barn). Eller det är han väl fortfarande till och ifrån. Se bara här tex:


Inte konstigt att Leona tittar med förundran på sin pappa. Men lite kul måste man ju få ha.

Att bero på att äta. Jag tror inte att jag lagt ut den här bilden tidigare men den är så söt. Leona är ca 4 månader och vi har nyligen flyttat in i radhuset. Hon får total energikris när hon sitter vid matbordet.


Jag sitter i skrivande stund med lite fjärillar i magen för i morgon ska jag ut på Östersjön. På en 23 timmars kryssning. Det kommer bli första gången som jag är ifrån Leona mer än några timmar. Denna gång blir det drygt ett dygn. Det ska bli väldigt kul och lite skönt också men jag tror att jag kommer att sakna henne jättemycket också. I synnerhet på lördag dag (på vägen hem från Åbo). Vi får väl se vad jag tycker i efterhand.

Anledningen till att det dyker upp "gamla" bilder på bloggen är att vi har en "ny" dator som kan läsa minneskortet till vår kamera. Jag hittade den här bilden och fick enorma flashbacks och känslostormar.

Här är hon bara några minuter gammal. Så underbart, vilken känsla det var. Det bästa ögonblicket i mitt liv!

10 november: Leona "kryper"

I går la vi märke till att Leona faktiskt har lärt sig att krypa, hon mer ålar och drar sig fram egentligen men det är ju ett sätt att krypa eller? Hon är så söt när hon försöker ta sig fram. Ibland gör hon som små armhävningar nästan. Det är inte klokt vad starka de små är. Vi filmade även hennes krypförsök i går, det är skoj att ha kvar sen. Här är lite bilder på vilddjuret.

        '
Vi la ut en tom hushållsrulle som hon fick "jaga". Det var väldigt skoj tyckte hon (och vi).

Detta blir inte ett så långt inlägg, jag får skriva i morgon med för jag har massa bilder som jag vill lägga i. Även lite äldre bilder som jag hittat.

I dag ska vi ta igen den gången på babysimmet som vi missade. Siliva, Victor och Victors pappa Robert ska också med. Det ska bli väldigt skoj. Det är tur att Leona sov bra i natt. Gisses vad skönt det var. Men jag vet att det brukar vara så att om hon sover dåligt en natt så brukar nästa bli bättre men det är inget man vågar räkna med. I natt sov hon 5 timmar i sträck mellan 22.30 och 03.30 och det är för oss lyx. Jag gick och la mig redan 21.30 så Micke fick ge henne välling vid 22.30. Damen i fråga somnade för natten vid 20.00 vilket också är rätt bra tycker jag. Sen sov hon till nästan 8.00 i morse med undantag för två matstuder på morgonkvisten. Så denna natt vaknade hon bara 3 gånger ungefär. Nej nu måste jag sluta för Leona är på väg att riva ut packningen till babysimmet ur ryggsäcken (busunge).


En osminkad, trött men lycklig mamma! Jag älskar dig Leona över allt annat på jorden!


9 november: Leona har svårt att sova

Ojoj i natt har nog varit den värsta natten på ganska länge. Leona har vaknat varannan timme och var sååå ledsen. Inte direkt hungrig eller så (bara vid de vanliga ät tiderna ca 2 gånger per natt/morgon). Men eftersom hon varit så otroligt ledsen så har jag blivit tvungen att ge henne bröstet vid några tillfällen så att hon ska lugna sig. Det är ju lite så när hon inte suger på napp (leka med den går dock bra). Som tur var så gick jag och la mig strax efter kl 21 i går så jag är inte så jättetrött faktiskt. Jag tyckte faktiskt lite synd om Leonisen i natt i synnerhet eftersom jag inte visste vad det var hon ville. Men jag tror att det är så att det händer extra mycket i hennes liv just nu. Exempelvis så är hon är på god väg att börja krypa, fast i nuläget mer ålar hon sig fram eller rullar men rulla det har hon gjort ett tag nu. Sen kan det vara så att det är fler tänder på gång. Innan hon fick de två tänder som hon nu har i underkäken så sov hon oroligt och var lite mammig/pappig. Sen var vi och babysimmade i går också. Det var sista gången. Leona gjorde ett snabbt litet dyk, hon blev ganska överrumplad men inte rädd. En liten stund så får de även sitta i en liten badring och i den tar hon sig fram ganska snabbt faktiskt. Hon blir såååå glad här hon lyckas ta sig framåt. Hon ÄLSKAR babysimmet och vi ska gå på fortsättningskurs i januari. Då blir det Micke som får gå med henne mestadels men jag kommer även att försöka gå med så ofta jag kan (jobbar ju skift).

Vi håller i nuläget även på att försöka införa lite rutiner i Leonas vardag. Det går faktiskt bra och det är skönt att ha ett hum om när hon vill ha mat och så. För närvarande ser det ut såhär

05.30: Vaknar och ammas, somnar om
07.00: Vaknar och vi går upp
9.30: Äter lite fruktpuré/gröt eller enbart bröstmjölk
12.30: Äter lunch i form av puré, fruktpuré och bröstmjölk eller vatten
15.00: Äter lite fruktpuré eller enbart bröstmjölk
17.00: Äter middag i form av puré, fruktpuré och bröstmjölk eller vatten
19.30: Bröstmjölk
ca 19.30: somnar för natten
22.30: Vaknar/väcks och får välling
02.30-05.30: vaknar ytterligare en gång någon gång under denna tid och får bröstmjölk eller erättning.

Sen sover ju Leona såklart lite på dagarna också oftast blir det ca 3 x 30 min spritt under dagen. Det är ganska olika faktiskt.

Nej nu vill hon ha mat tror jag.

4 November: Leona fyller 6 månader, BVC och lite jobbångest

I går var jag och Leona på BVC och fick reda på följande att hon väger 8480 gr och är 68 cm lång.
Hon hade med andra ord gått upp mer än vad jag trodde, jag gissade ju på 8300 gr. Förra gången (för en månad sen) vägde hon 7830 gr om jag inte minns fel. Leona ligger med andra ord en kurva över snittkurvan på både längd och vikt för sin ålder.

I dag fyller dessutom lilla Leona (som snart inte är så liten längre) 6 månader. Jag kan inte fatta att tiden gått så fort. Vi denna tid förra året var jag gravid runt v.15 eller så och nästa år vid denna tidpunkt är jag förhoppningsvis gravid igen, men vi får väl se vad som händer. Både jag och Micke är väl rätt så inställda på att vi inte vill ha allt för långt mellan barnen för minst 2 barn ska vi ha (3 om jag får bestämma).

Nu är det redan november och mitt första jobbpass närmar sig med stormsteg. För mig innebär detta skräckblandad förtjusning. Det ska bli väldigt skoj att komma tillbaka men eftersom jag inte jobbat på drygt 8 månader då och dessutom ska jobba natt vilket jag inte brukar göra så är jag faktiskt lite nervös. Men det kommer att gå bra det vet jag. Alla sköterskor som jobbar fast på natten är väldigt erfarna och skulle det vara något så är det ju bara att fråga. Att börjar på heltid den 1 februari känns också väldigt skoj men nu när det väl är klart att det blir så, så får jag nästan lite ångest över det också eller rättare sagt separationsångest från Leona. Hon kommer att ha det toppen hemma med Micke det vet jag men jag kommer att sakna henne jättemycket om dagarna. Men jag kommer antagligen att ha så mycket att göra på jobbet att jag inte hinner tänka på det så mycket. Sen är jag ju som sagt så otroligt glad för att jag har en man som vill vara hemma länge med vårt barn. I synnerhet då jag själv hade en pappa som jobbade mycket under min uppväxt. Jag tror också att det är väldigt bra att Micke får egentid med Leona utan att jag är där och "lägger mig i" för det är så otroligt svårt att låta bli att lägga näsan i blöt. För Micke är ju väldigt bra med vår dotter så jag behöver ju inte oroa mig utan faktiskt så måste jag acceptera att han har sitt sätt att ta hand om henne och det duger lika bra. Sen lär man sig av sina misstag. Det är inte så att jag hela tiden gjort allt perfekt eller kommer att göra heller. Men som sagt det är svårt ibland.

I skrivande stund ligger vårt lilla mirakel och sover efter att vi har badat badkar tillsammans (det är så mysigt). Jag njuter verkligen av min sista tid som mammaledig nu och det är kanske pga att jag vet att jag snart ska börja jobba. Senare i em ska vi ut och gå promenad med Jenny och hennes son Emil (ja barnen ska inte gå de ligger i vagnen förståss =) )

1 November: Babysim och Leona vill äta själv

I dag har jag Leona varit på babysim tillsamman med Victor. Victor hade i dag med sig båda sina föräldrar och Victors pappa tog även lite kort när barnen "simmade" runt (bilder kommer eventuellt att dyka upp senare på bloggen). Både Leona och Victor sov en stund innan babysimmet så de båda var pigga och glada. Leona plaskade runt som en tok i poolen och tar sig faktiskt fram i vattnet genom att sparka med benen. Jag håller såklart i henne så att hon inte doppar huvudet under vattnet dock. Här kommer en bild på Leona och Victor som dock är tagen för två veckor sen i omklädningsrummet till babysimmet. Man ser i och för sig mest bara Victor men han är så söt här så det gör inget. Han har världens mysigaste knubbiga ben. Ni som känner mig vet ju att jag älskar babyknubb.


Att bero på knubb så ska vi till BVC på onsdag och väga och mäta Leona och det ska bli intressant och se vad hon väger. Jag gissar på 8300 gr :). Vi får se om jag har rätt.

Leona är så mysig på kvällarna numera, visst hon blir lite gnällig när hon är riktigt trött men så blir hon lite extra busig också. Micke passade på att ta lite kort på henne här om kvällen när han skulle natta henne. Hehe här ser hon riktigt "full i fan" ut faktiskt.


Gladskit!


Leona gillar ju fortfarande inte att suga på napp men leka med dem går bra men istället för napp så har hon sin snuttefilt som är med på bilden här. Den fick hon i doppresent av sin styvmoster Mickaela. Tack så mycket för den Leona älskar den!

Nu när Leona är 6 månader så ska vi börja trappa upp lite på portionsstorleken vid varje måltid. Något som fröken också tycker om är att försöka äta själv. Till detta används händerna alternativt Baby Björn skedarna hon har fått av sin mormor. Tack för dem också de är kanon. Så här såg Leona ut vid middagen i dag. Observera att hon äter mat som jag har gjort själv till henne (kyckling med morötter och palsternacka).


Kladdig jag, nej inte alls!


RSS 2.0