27 april: Påsken 2011 och tillbakablick på 2010.

Jag har tänkt att jag ska försöka blogga i flera dagars tid nu men vi har så otroligt mycket att göra just nu men allt vad renoveringar och förberedelser inför bröllop heter och för att inte tala om att jag jobbar heltid. Jag jobbade nästan hela påskhelgen med undantag för skärtorsdagen och långfredagen. På långfredagen var vi ute på mammas land och mös och åt gott. Så lite påskmys blev det i alla fall. Leona älskar att det är så varmt ute och går om vi håller i henne i en hand men krypa är nog det hon ändå tycker bäst om. Inte så praktiskt att krypa på smutigt gräs eller asfalt. Tidigare har jag inte önskat att hon ska börja gå men nu gör jag faktiskt det, men det är inte långt kvar tills hon gör det. Micke gick 2 dagar efter sin 1 års dag vi får se om Leona bräcker det. Hon fyller ju 1 år om en vecka, vår lilla tjej som inte är bebis längre. Jag gick när jag var 13 månader och då var jag riktigt stadig. Leona kan gå själv men det är precis som om hon inte litar på sig själv. Sen beror det på vad man menar med gå. Några steg tar hon själv lite då och då, inte självmant kanske utan mer att det bara blir så eller om vi uppmuntrar henne. Så börjat gå lite det har hon. Jag har köpt lite skor till henne på Tradera bla ett par rosa ballerinaskor (inte min stil jag vet men de är faktiskt rätt söta) och ett par sandaler. Det är svårt att hitta rätt storlek faktiskt men jag tror efter mycket om och men att hon har storlek 19-20 i skor.

Här har vi en glad unge i lite nya kreationer:


Blöjrumpa! Här är de nya skorna med tillhörande solhatt!



Tänkt att vi haft Leona i ett år snart. Jag har så svårt att tänka mig ett liv utan henne. Hon är för det mesta världens gladaste och i morse låg hon och gosade med oss i vår säng i över en timme och somnade nog till i 30 min med oss också. Så otroligt mysigt. Hon älskar att pussas också och varje dag får man en sån där blöt puss.

Tänkte att det kunde vara skoj med ett uttdrag ur min gravidblogg. Så här skrev jag för nästan exakt ett år sedan alltså den 26 april 2010:

"Jaha sista veckan innan BF. Samtidigt som gravidteten gått fort så har den även gått långsamt då redan när man plussar vill träffa sin lilla bebis med en gång. Fast nu har det blivit så självklart att vara gravid. Som Elin sa "ja nu har jag ju vant mig vid att du har den där magen, det kommer bli konstigt sen när du inte har den längre". Ska kanske tillägga också att jag och Elin ses ca 2 gånger i veckan så hon ser mig rätt ofta. Sen så är det ju så att jag har mått bra i princip hela tiden och allt som allt så måste jag ändå säga att jag verkligen gillar att vara gravid. Jag nästintill älskar det. Hittills tycker jag att veckorna 30-35 nästan varit de bästa. Magen syns verkligen då och är rund och fin och jag har mådde jättebra."

"Det känns att det verkligen är trångt för henne där inne och man känner mig rätt fullproppad på något sätt. Detta är på ett helt annat sätt än för bara dryga veckan sedan. Trotts att det är trångt där inne är hon vissa dagar helt tokig. Snurrar runt och putar på mig och på sin pappa som skiner upp varenda gång han känner henne. Att bero på pappa Micke så fick han "beröm" av min moster i går när vi var hos mormor och firade hennes 79 års dag. Min moster tyckte att Micke var så gullig eftersom han klappade på min mage så mycket. Jag vet ju att han gör det men man lyser ändå upp inombords när någon annan också ser det och uppskattar det."

Ja det var tider det. Det var verkligen mysigt att vänta barn och jag hoppas att jag får vara med om det minst en gång till.

Hittade också en bild på Leona när hon är 1 månad gammal som jag bara måste visa:


Underbara älskade unge mamma och pappa älskar dig så!

17 april: Vår och mycket intensiva tider!

Min kompis Elin har flera gånger sagt till mig att den mest krävande (jobbiga) tiden med hennes dotter Alvina (som nu är 2.5 år) var när hon var runt 1 år och jag måste nog säga att jag håller med. Leona är en helt underbar liten krabat men just nu är hon så intensiv. Allt blir tråkigt efter max 10-15 min och det måste hända saker och ting hela tiden för att hon ska var nöjd. Hon klättrar på nästan allt, kryper omkring som en dåre, hänger sig i armarna för att komma upp på tex matstolen. Detta i kombination med att jobba 100 % gör att man lite då och då blir väldigt trött. Jag tror faktiskt inte att jag under Leonas livstid varit så här trött, om det är vårtrötthet eller vad det vet jag inte. Det känns aldrig som om jag blir riktigt utvilad och min hjärna är lika seg som deg. På jobbet är jag mer förvirrad än någonsin och det är så frustrerande. Men som allt annat är det nog bara tillfälligt.

Just nu är det lite tufft bara men det är VÅR och det är underbart.

Här har vi en unge som också är underbar, även om hon är jobbig ibland.


"Men pappa jag vill sitta hos dig, NU"

8 april: Morgonpigg unge (igen)

Jag ska försöka blogga lite snabbt innan Leona vaknar. När vi ställde om till sommartid så fortsatte Leona med sina sovrutiner men de blev då förskjutna en timme så istället för att sova 19-06 så sov hon 20-07 vilket jag faktiskt tyckte var bättre. Men nu sedan i tisdags så har ungen vaknat runt 6.30 igen men hon går inte och lägger sig förrän vid 20 snåret. Typiskt! Men jag tror att det är som det brukar vara med att Leona har en "sova mindre period" just nu. För som jag nämt tidigare så är det ju så hon gör. Men vi ska inte klaga då hon sover hela nätter igenom, det är så otroligt skönt!

I går var jag och Leona och hälsade på Elin som är havandeskapsledig. Hon hade världens fotboll till mage helt rund och sååå otroligt fin. Jag tror hon sa att hon är i v.33. Klappade på den flera gånger och eftersom jag själv har varit gravid och vet hur det känns nu så kändes det nästan som jag också var det just då. Jag älskar gravidmagar.

Leona kan fortfarande inte öppna våra kökskåp och lådor då vi har små beslag samt att de är tröga men jag brukar öppna en låda till henne där vi bla har slevar och sånt som inte är farligt för henne att leka med. Hon älskar att stå med oss i köket och leka i "sin" låda. Haha en liten köksterrorist!


För övrigt ser hon ut som en pojke på den här bilden så den är inge vidare bra egentligen. Men hon är söt ändå såklart!

6 april: Leona är stadsbebis

I går var vi som sagt på BVC och lillskruttan hade växt och gått upp rätt mycket i vikt. För två månader sen vägde hon 8890 gr och var 73.5 cm lång och i går vägde hon hela 9670 gr och var 75 cm lång. Hennes viktkurva planade ut när hon började krypa samt efter att jag slutat amma henne. Nu ligger hon precis på snittkurvan på vikt men tro det eller ej så ligger hon över snittet på längden. Jag tyckte att det var skönt att hon gått upp så fint eftersom hon är så aktiv så behöver hon ha lite hull att ta av.

I dag har jag varit ledig och hela familjen Thompson/Larsson (snart är vi bara fam Thompson) har varit inne i stan för att kolla på saker inför bröllopet. Vi har varit på Åhlens city, NK(där jag bara varit en gång tidigare) och Gallerian. NK är faktiskt rätt mysigt på något sätt, det är väl Stoclholms svar på Harrod's. Visst det osar "överklass" men är rätt trivsamt ändå. Leona var snäll i princip hela tiden men när vi varit inne i stan nästan 4 h då ledsnade hon, vilket jag förstår.

Hon har som sagt en "piggperiod" nu och har bara sovit 2 h i dag på dagen och slocknade nu relativt lätt vid 20.15 tiden. Jag hoppas verkligen att hon sover till ca 07 i morgon för i morse vaknade hon 6.30 och både jag och Micke gick upp då. Men hon är ändå världens finaste lilla tjej. Hon är så social och älskar att "prata" med främlingar på tåget. Hon charmar de flesta (det vill man i alla fall som förälder tro) och är ju nästan alltid glad. Hon har tre nya tänder på G vi märker att det kliar i munnen på henne ibland men hon är faktiskt rätt oberörd, hon har väl vant sig antar jag.

Nej nu måste jag se till att få lite gjort här.

5 april: BVC kontroll och överspeedad Leona

I går kväll var det en sån där kväll som gör mig lite småstressad och som jag helst vill bara hoppa över. Leona kunde absolut inte komma till ro även om hon var väldigt trött. Det slog över helt enkelt. Hon grät och skrek och det tog oss ca 30 min att få henne att somna och det är långtid för det brukar ta mellan 2-10 min i vanliga fall. Det blir så ibland men just nu är det ganska mycket så då Leona har en väldigt aktiv period just nu. Hon är verkligen överallt och är superpigg. Inte så konstigt kanske eftersom hon äntligen blivit av med sin hosta och snoriga näsa som hon fick dras med i nästan 2 månader. Sen tror vi att det finns ett samband med att Leona har svårt att komma till ro och att vi har eller har haft besök precis innan hon ska sova. I går var Leonas gudmor Riina här och det tyckte Leona såklart var skoj. Men som jag sa till Micke så måste Leona kunna varva ner även om vi har folk hemma. Problemet är att hon nu är i någonslags mellanålder. Hon är för liten för att uppskatta att vi läser en bok för henne för att varva ner och för stor för att bara kunna sitta still i famnen (eller snarare för speedad kanske). På nätterna och dagarna sover hon fortfarande som en prinsessa och det är kanske huvudsaken men nattningarna måste fungera också, i synnerhet när vi sen får ett till barn (nej jag är inte gravid Janina :P).

I helgen var vi bland annat i Väsby och hälsade på mina föräldrar. Sen var vi på en tjejmiddag hos mammas kompis. Helgen blev lite upp och ner men jag tror att det var bra för min fyrkantiga hjärna att se att det går hur bra som helst att ta med Leona. Låta henne somna i vagnen för att sen lyfta över henne i bilen och att det ändå går att få henne att somna om i sin resesäng hemma hos mamma sen. Jag tycker inte om att jag blir för fyrkantig ibland och snöar in på mina och Leonas rutiner för mycket.

I dag ska vi till BVC på 10-12 månaders kontroll. Vi har inte varit på BVC sen i början av februari så det ska bli skoj att se vad lillskruttan väger och hur lång hon är. Jag jobbar ikväll men hinner precis vara med på BVC (på så vis är det toppen att jobba skift). Efter detta ska Micke och Leona på babyrhytmik det tror jag att Leona kommer att älska och förhoppningsvis kanske Micke träffar på någon annan pappa där också.

Nej nu har jag lite att stå i medan lilltjejen sover och Micke renoverar på undervåningen.

1 april: Leona står själv

OJ, jag har inte uppdaterat bloggen på 2 veckor. Ledsen för det men jag har jobbat rätt mycket och har helt
enkelt inte haft tid. Jag jobbar betydligt mindre nu i april än i mars så förhoppningsvis har jag tid att uppdatera i alla fall 2 gånger i veckan. Leona utvecklas fort och nya saker händer mest hela tiden. Nu står hon själv. Dock vet hon inte om att hon kan det så upptäcker hon att hon står utan stöd så sätter hon sig ner.  Det är rätt skönt att hon är lite försiktig för det har lett till att hon (peppar,peppar) inte gjort sig ordentlig illa någon gång eller rättare sagt hon gör sig sällan illa överhuvudtaget.

Leona just nu:
Sover 11 h per natt (vaknar kanske 1 gånger per natt men somnar nästan alltid om själv, sååå skönt!)

Börjar förstå vad man säger. Hon vet oftast var lampan är om man frågar, förstår ett NEJ, kan följa lättare uppmaningar (om hon vill det vill säga).

Står själv och kan ta tre steg men ramlar sen

Går bra med sin läragåvagn

Kan pincettgreppet och äter en hel del mat själv tex pastaspiraler och majskorn

Dansar så fort man sätter på musik, älskar i synnerhet Robyn

Det är med andra ord en väldigt härligt tid just nu. Leona är som en solstråle och har efter nästan 2 månader av hosta och snor blivit frisk. Detta är såklart en stor anledning till varför hon sover bra och är glad mest hela tiden. Dock vill hon inte gå och lägga sig när vi har gäster då vill hon vara med. Annars är hon överlag lätt att natta numera. Vi lägger ner henne i sängen och hon somnar själv inom 5 min utan att vara ledsen.

I helgen ska vi åka till Väsby och hälsa på min familj så Micke är på Åland. Jag är nämligen långledig var ledig i går och är ledig i dag och hela helgen. Det är så skönt att få lite tid med Leona och få ett break från jobbet.


Stoppa sina fingrar i andras munnar är en favorit sysselsättning just nu


Mamma lilla bus!


RSS 2.0