27 december: sammanfattning av julen 2010

Jaha då var julhelgen över. Både skönt och lite tråkigt. Leona har fått massa fina julklappar bland annat en läragåvagn från Brio, leksaker i olika former och massa fina kläder. Leona i sin tur (läs jag och Micke) gav en fotokalender till hennes mor och farföräldrar. Detta var mycket uppskattat och kalender blev faktiskt väldigt fin.

På julafton var vi hos Mickes föräldrar här i Tullinge. Det bjöds på massa god mat och såklart så fick Leona se sitt första avsnitt av Kalle Anka.



Juldagen firades hemma hos oss med mina pappa, hans fru Nina, min bror, mina två bonussystrar och Leonas "kusin" Demian.
Här har vi delar utav gänget

Som jag även nämde ovan så fick Leona en läragåvagn av sina mostrar. Det var både kul att köra den och åka i den. I synnerhet om morbror körde den.


Annandagjul firades hemma hos min mamma och hennes sambo i Upplands Väsby. Men tyvärr var kameran urladdad i går då det blev inga bilder. Men det var väldigt mysigt där också.

Efter denna fullspäckade julhelg är både vi och Leona (som sovit lite dåligt) rätt trötta men nu är vi båda lediga denna vecka och det är väldigt skönt. Dock ska Micke måla om i vårt varadagrum så vi kommer inte att kunna ligga på latsidan direkt. Men det är skönt att få ordning.

Att bero på mina senaste inlägg om Anna Wahlgrens sovmetod samt att Leona sov 12 h i sträck ja det var nog en tillfällighet. Nu under julhelgen har hon minsann vaknat och velat ha mat eller bara vaknat och varit lite ledsen under småtimmarna. Hon är inne i en ätperiod just nu så hon får välling vid ca 23 tiden igen och har vi tur klarar hon sig på det till kl 6-7 då hon vaknar för dagen. Men som sagt jag tror att hon kommer att kunna sova minst 8 h i sträck här framöver, hon är ju faktiskt bara 7.5 månad. Sen när det gäller AW så har jag tittat på lite videos om hennes metod och kommit fram till att jag gör inte precis som hon jag är nog lite försiktigare. Jag har alltså bara tagit lite inspiration av hennes metod genom att anamma detta som hon säger med att barnet ska känna sig trygg i sin säng. När Leona ska sova så buffar jag henne lite i baken och klappar/smeker henne på huvudet så att hon blir lugn och går då ut ur rummet medan hon är vaken så att hon får somna själv. Blir hon inte lugn utav detta inom några minuter är hon antingen hungrig eller inte trött. Hur som helst (som jag har skrivit tidigare) så somnar hon oftast utan att skrika eller gråta MEN hon somnar ändå själv. Om hon vakar på natten (och inte är hungrig) så somnar hon oftast om helt själv utan att vi behöver göra någonting eller så blir det bara lite buff i baken och så somnar hon om. När jag buffar henne så trycker jag inte ner henne så hårt som AW föreslår utan är hon trött så behövs inte det och är hon inte trött så är det ju ingen idé att försöka få henne att sova eller hur?

Hur som helst så har vi en väldigt snäll och trygg liten dotter vilket är helt fantastiskt och jag är så otroligt glad över att vara hennes mamma. Hennes pappa är också väldigt glad över sin underbara lilla tjej.

God fortsättning alla trogna blogg läsare (ni är ca 10-15 st)!


Kommentarer
Postat av: Mormor

Tack för att du bloggar!

2010-12-27 @ 13:21:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0