29 december: Leona suger på napp

Ja ni läste rätt. Leona har sedan några dagar tillbaka börjat ta napp. Vi fick några gratisnappar från Bambino med en ring på (liknar sådana nappar som hon tidigare gillat att leka med). Själva nappen är väldigt liten och uppåtriktad och i latex. Den är dessutom väldigt mjuk. Med andra ord den skiljer sig ganska mycket från de nappar vi testat förut (och då har vi testat många). Hur som helst så har Leona bara nappen när hon ska sova och på den nivån ska vi hålla det. Jag har lite svårt för barn som springer runt med napp i munnen hela tiden. I synnerhet när de är lite större. Jag menar det blir ju så svårt att få dem att sluta med nappen sen när de är vana att ha den så ofta. Visst kan det vara svårt att få dem att sluta med napp när de ska sova också men jag kan ändå tycka att barn kan få ha napp när de ska sova även när de är 3-4 år men att springa runt med nappen i munnen på dagtid i den åldern tycker jag nog att man bör undvika. Dessutom har man svårt att höra vad barnet säger om hon/han har napp i munnen.

Jag är på ett sätt väldigt glad att Leona tar napp men jag kan också ångra att vi "lärde" henne det då det blir en grej till att vänja henne av vid sen, men å andra sidan de flesta barn har ju napp nuförtiden. Dessutom är hon bara 7 månader och har ett visst sugbehov vilket är helt normalt. Dessutom är det så skönt att ge henne nappen när hon är trött och skinkig och inte riktigt vill sova för då har hon lättare att komma till ro. Än så länge (peppar,peppar) har jag inte märkt att hon vaknar om hon tappar nappen och så hoppas jag att det förblir annars får vi nog "avnappifiera (eget ord) henne :P.

Ni läser som har barn, var är era tankar/erfarenheter som napp? Komentera gärna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0