25 oktober: Leonas första förkylning och lite matvägran.

Leona har råkat ut för sina första förkylning. Som tur är har hon inte feber men hon både snorar, hostar och nyser mer än normalt. Trotts detta är hon ändå pigg och glad. Hon sover kanske lite mer än normalt och vill inte ha fast mat. Jag vet inte om hennes "matvägran" har med förkylningen att göra eller om det är något annat, jag hoppas verkligen att det har med förkylningen att göra. Som tur är äter hon i alla fall bröstmjölk + lite ersättning och välling. Om jag inte har skrivit om det tidigare så får Leona välling på kvällen innan hon somnar oftast och vaknar hon mitt i natten är det i så fall bröstmjölksersättning hon får. Detta eftersom ersättningen håller barnen mätta längre då den är lite svårare för deras mage att smälta (inget som är direkt negativt dock). De senaste 3 nätterna har Leona sovit i princip 7 timmar i sträck. Hon vaknar till bara ett par gånger och gnyr lite för att sen somna om. Även om jag vaknar när hon gnyr så är det skönt att inte behöva mata henne utan man kan snabbt somna om. I ett tidigare inlägg som jag skrev för nästan 2 veckor sen (tiden går läskigt fort) så tog jag upp det här med att jag känner mig kluven angående amningen. Nu känns det mycket bättre och jag har bestämt mig för att fortsätta amma ett tag till. Delamma vill jag nog göra ett bra tag framöver om det fungerar även när jag börjar jobba heltid. Jag har fortfarande ganska mycket mjölk i mitt högra bröst (det har nästan alltid funnits mer mjölk i det bröstet) men i det vänstra bröstet har jag nästintill ingen mjölk alls. Har jag tur får jag kanske ut 60 ml på ett helt dygn och det mina vänner det är inte mycket. Äter Leona bara bröstmjölk vid ett mål äter hon mellan 100-180 ml (det är väldigt olika oftast är det väl runt 120ml) äter hon bröstmjölk och mat samtidigt äter hon mellan 50-100 ml. Så 60 ml på ett dygn är inte mycket att skryta med, men då har jag som sagt säkert det tre eller fyrdubbla i höger bröst. Det som gör saken ännu mer irriterande är att det vänstra bröstet (antagligen mest pga av detta) är mycket mindre än den högra. Picassobröst (stavas det så?!) men andra ord. Jag har tänkt att jag under dessa dagar ska försöka få i gång mitt vänstra bröst lite mer vi får väl se om jag lyckas.

Jag hade tänkt att skulle bloggat i fredags men det hann jag aldrig med så dessa bilder är i från i slutet av förra veckan.


Leona testar Vildas gåstol. Vi var nämligen och hälsade på Janina och Vilda i torsdags.


Här har vi sötnosarna Leona och Vilda. Vilda som är 8 månader (dvs 2.5 månad äldre än Leona) kan redan sitta och gå med stöd och hon klättrar på allt. Supersöt är hon och en riktigt piggelin (men det känner vi en till liten tjej som är). Dock när Leona är tillsammans med äldre barn så blir hon mycket mer passiv än vad hon är hemma för hon blir så farcinerad av vad de gör för något.

Titta med vilken beundransvärd blick Leona iaktar Vilda med.

Senare på torsdagen var vi hemma hos Leonas gudmor Riina och hade det så mysigt så.



Sen måste jag bara lägga in den här bilden för att visa hur det såg ut utanför vårt sovrumsfönster i fredags morse. Hm vi som inte fått på vinterdäcken på bilen.


I dag skulle vi ha gått på babysim men de andra 3 barnen i gruppen var sjuka allihop och Leona är ju inte heller riktigt kry än men sen så var det ju även isgata ute på vägarna så jag tänkte att jag och Leona gör bäst i att stanna hemma. Även om det är väldigt tråkigt att missa babysimmet då både jag och Leona tycker att det är väldigt skoj men vi får stanna hemma och bada i badkaret istället. MYS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0