1 januari: nytt år och lilltjejen som inte vill sova

Nyårsdagen. Jag minns faktiskt inte vad vi gjorde denna dag för ett år sen. Jag var i alla fall med störta säkerhet pigg eftersom jag var gravid och därmed nykter på nyårsafton.

I dag har jag varit lite trött inte för att jag på något sett är bakis men jag har en trött period just nu. Kanske beror detta på att Leona har så otroligt svårt att komma till ro när hon ska somna i alla fall på kvällarna. Det har varit så i nästan en vecka nu. Men det är nog dels en fas Leona går igenom och sen så har det ju varit mycket nu i julhelgen och så. Silvia säger att hon har lite samma problem med Victor men då är det att han främst inte vill sova på dagtid. Visst vi har ju varit ganska så bortskämda när det gäller Leonas sovrutiner i alla fall när det gäller att hon har haft lätt för att somna. Hon hade ju en period när hon vaknade varannan timme för att äta och ibland var hon också vaken 1-2 timmar på natten. Att hon är vaken nattetid händer i princip inte länge men hon kan vakna på morgontimmarna och vilja ha välling ibland men det är ju helt OK (fast man blir trött dagen efter ändå pga avbruten sömn). I dag så sov lilltjejen till kl.9 (men hon har somnat sent flera kvällar i rad nu som senast kl.22) och har utan större problem sovit två gånger under dagen. Båda gångerna har vi dock blivit tvunga att väcka henne. Den första gången hade sovit i 2 h och den andra gången somnade hon så sent som kl.16 och jag har kommit underfunn med att om hon sover länge på em blir det svårt att natta henne på kvällen sen. Det råder delade meningar när det kommer till om man ska väcka små barn när de sover men jag hävdar att man även där får gå på magkänsla och att man inte kan dra alla barn över en kamm. Jag tror inte att varken Leona eller vi mår bra av att hon sover jättelänge på em för att sedan vara vaken till 22 på kvällen. Som jag nyss sa till Micke så är vår egentid på kvällarna guld värld för att resten av dygnet kunna vara en bra förälder.

Det som också gör att det är svårt att få Leona att somna nu är för att hon ställer sig upp i spjälsängen och då kan hon ju inte komma till ro direkt. Så då får man gå in och lugnt lägga ner henne i sängen igen. Det gäller också att inte stå där inne och buffa och hålla på för mycket med henne för då kan hon inte sova av den anledningen. Utan man får lämna henne ensam en stund och då kanske hon somnar. MEN vi lämnar henne inte ensam om hon skriker eller gråter. Gny lite ja det är ingenfara. Jag är ändå av den åsikten att småbarn inte ska behöva gråta sig till sömns. Det är därför jag inte gillar 5 minuters metoden, visst om det bara handlade om att lämna barnet gråtande i 5 min ja då kanske (det var så jag trodde att det var förut och det var så vi gjorde med Leona när hon var mindre). Men (om jag förstått rätt) så kan 5MM innebära att barnet helt enkelt lämnas att "gråta sig till sömns" men att man tittar till barnet var 5:e minut. Alla tolkar säkert detta på olika sätt och vissa barn kanske inte "gråter sig till sömn" då de kanske somnar inom 5 min eller kanske ännu kortare tid. Som jag sa det gjorde ju Leona förut. Det tog oftast ca 3-5 min för henne att somna men jag lämnade henne aldrig om hon skrek eller grät högt.
Jag vet att jag nyligen skrivit om detta men det är intressant tycker jag och självfallet så är det upp till var och en hur man gör med just sitt barn. Vi kör ju någonslags blandning av 5MM och Anna Wahlgrens metod med andra ord vår egen metod men med lite inspiration från andra håll.

Nu sover i alla fall Leona sen en ca en halvtimme tillbaka vilket är ganska lagom tid tycker jag (att somna vid 20 snåret). Nu ska jag och Micke ha egentid med lite filmtittande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0