25 januari: Det där med sovtider

Leona har tyvärr inte så regelbundna sovtider under dagen. Däremot somnar hon nästan alltid för natten mellan 19 och 20. Jag har suttit och funderat över det där och många experter hävdar ju att barn mår bra av regelbundna rutiner. Det är även lättare att få till mattiderna bra om man "vet" när barnet brukar vilja sova. Jag tror att det egentligen räcker för Leona att sova 2 gånger på dagtid om hon sover ca en timme varje gång. I går var det så och då anpassade jag min dag efter det och det gick hur bra som helst. Jag vet inte om det var en tillfällighet men Leona somnade på en gång när vi la henne vid 19 tiden, fick sitt kvällsmål vid 22 och sen sov hon hela natten till 6.45 i morse. Hur skönt som helst. Visst, vissa nätter sover barn sämre pga av olika orsaker men jag tror faktiskt att har man bra sovrutiner under dagen så underlättar det nattsömnen. Ja det underlättar allt nästan. Man måste planera lite bara. Det enda som kan bli jobbigt är om vi ska åka någonstans då hon ofta somnar i bilen för att sen lätt vakna när man stannar. Detta leder ju till att hon bara får sova korta stunder då.

Om en vecka börjar jag jobba. Fram till i dag har jag mestadels tyckt att det ska bli skönt men nu helt plötsligt infinner sig ångesten. HJÄLP! Vad jag kommer att sakna Leona om dagarna. Jobba heltid, ojoj! Men som sagt dessa tankar är inte konstiga på något sätt jag blev bara lite överrumplad. Men det är klart att lite ångest ska man kanske ha när man inte längre får vara med sin ögonsten hela dagarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0