11 mars: sovit hela natten och vad är egentligen jämnställdhet?

I natt sov Leona hela natten i princip. Hon vaknade till och pep lite vid 04 men somnade om själv. Sen sov hon till 6.30 så det är vi riktigt nöjda med. Jag hoppas som sagt att det här med att vakna på nätterna och inte somna om är övergående men om det inte skulle vara det så har jag beställt Anna Wahlgrens "sova hela natten". Jag har ju diskuterat AW's metod förut och vi har hittills inte föjt den till punkt och pricka men det har gått bra ändå. Men med dessa mått mätt så har Leona inga direkta sömnproblem. Vi har ju gjort lite som AW förespråkar redan innan jag läste om metoden och jag tror att Leona är relativt trygg i sin säng men när hon får perioder som denna så blir det om bara lite mer krånligt. Jag vet dock att det är många barn (även barn vi känner) som sover betydligt sämre om nätterna än Leona men allt är relativt. Jag förstår inte hur vissa orkar att fortfarande ge sitt barn tex välling 2-3 gånger per natt. Det är en sak om man av någon anledning har ett barn som behöver detta men annars så måste detta vara jobbigt. Jag tror att många och det gäller även oss ibland gör det svårare för sig än vad det är. Jag vet att jag ibland tänker lite för mycket och är lite för fyrkantig. Men överlag så har vi haft en väldigt tur med allt gällande Leona. Hon är så otroligt snäll men vet vad hon vill och hon är för det mesta väldigt glad.

Micke har nu kommit in i rollen som pappaledig. Jag tror att vi båda blev lite överrumplade över omställningen även om vi var förberedda på det. Jag har som sagt rätt betämda åsikter om hur saker och ting ska skötas här hemma gällande hushåll och Leona. I synnerhet det först nämda (tro det eller ej). Jag tror att många människor (läs kvinnor) har en släng av detta. Det som är svårt men som man faktiskt måste acceptera är att alla gör saker på olika sätt. När jag var hemma prioriterade jag städning och tvätt väldigt högt. Ja det gick faktiskt till överdrift så att det blev jobbigt för mig själv. Jag tror att det hade att göra med att jag var lite understimulerad för jag behöver ha ett projekt eller flera. Nu har jag det: familjen, jobbet och träningen. Det är klart att jag saknar att vara mammaledig men jag saknar inte rastlösheten i kroppen som jag hade de sista månaderna. Nu när Micke är hemma så städar han självklart också men han lägger mer tid än vad jag gjorde på att leka med Leona eller bara sitta på golvet med henne och just nu är det precis vad hon behöver. Jag lekte sjävklart med Leona också men jag tröttnade rätt fort eller kände att det var så mycket jag "måste" göra. Sen fixar Micke hemma genom att rensa i förrådet, sätta upp hyllor mm. Jag tror inte att vi på något sätt lever ojämnställt men jämnställdhet är en väldigt svår fråga. Jag fick ett litet tips av Silvia (Victors mamma ni vet) att göra saker tillsammans tex vika tvätt, laga mat eller städa i köket. Det låter kanske självklart men det är lätt att man gör två olika saker. Är Leona vaken måste ju någon av oss se efter henne. Att göra saker tillsammans är mysigt! Vi får saker gjort men samtidigt får vi tid att prata och bara vara tillsammans, ok det är inte kvalitetstid men den är ändå rätt begränsad när man har småbarn.

Micke och Leona ni gör mig hel! Jag älskar er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0